Posledním velkým slohem přelomu XIX. a XX. století, který zasáhl vedle architektury nejen malbu a sochařství, ale také design, je zdobná secese.
Secesní stavby byly prostorné a vzdušné, jejich dekorace byly tvořeny křivkami, a především rostlinným dekorem. Fasádu prolamovala velká často barevná okna. Viditelný byl skelet mnohdy odlitý z litiny, která se uplatnila v architektuře městských promenád, co dokazuje za Druhé světové války zničená vřídelní kolonáda v Karlových Varech či nástupiště místního nádraží. Vedle obytných domů (dům Felixe Zavojského), významných komunálních (Národní dům v Karlových Varech, Obecní dům či Hlavní nádraží v Praze) a průmyslových staveb vznikaly také kostely.
Mezi nejvýznamnější české secesní kostely se řadí kostel Nejsvětějšího srdce Ježíšova v Jablonci nad Nisou či kostel Neposkvrněného početí Panny Marie v Brně (Trnitá) či kostel národního patrona Jana Nepomuckého ve Štěchovicích. Významným secesním, ale evangelickým chrámem je budova sboru v Duchcově.
Podstatně více secesních chrámů než u nás bylo postaveno v Rakousku a Německu, kde již za hranicemi najdeme secesní chrámy ve Zwickau či Chemnitz.